acz-logo

    AERO CLUB ZEELAND

Activiteiten

Theorie avond Aerobatic les (ACZ leden)

vrijdag 27 mei 2022

 
Tijd
20:00 tot 21:30 uur
Inschrijfperiode
vrijdag 25 maart 2022 t/m zondag 22 mei 2022
Inschrijving te annuleren tot
vrijdag 18 maart 2022
Locatie
ACZ clubgebouw
 

 - Doel: Training spin-recovery en introductie basic aerobatics. Tijdens de vlieglessen is het opvangen van een “incipient spin” oftewel het opvangen van een vleugel die “wegvalt” m.b.v. het voetenstuur i.p.v. met ailerons een verplicht onderdeel. Aangezien we met de SRP en de Cessna’s niet mogen spinnen houdt het hier dan ook op. Maar wat gebeurt er wanneer je het niet of foutief opvangt en het vliegtuig toch in een spin of tolvlucht terechtkomt. Dat gaan we niet alleen in theorie, maar vooral in de praktijk oefenen.

Daarnaast gaan we ervaren hoe de wereld er “op z’n kop” uitziet en hoe we gecontroleerd uit zo’n situatie komen door het trainen van twee basic manoeuvres: de “Roll” en de “Loop”.

Dat klinkt allemaal spannend en dat is het ook, zeker wanneer je het voor het eerst doet. Vandaar dat we van te voren een briefing houden over deze manoeuvres en alle aspecten die er bij komen kijken:

 

- Veiligheid: Preflight, seatbelts, safe altitudes, uitkijken, safety checks, lijnkenmerk, control etc.

 

- Kennismaking met de Fuji 200-160 Aerosubaru

 

- Physiologische effecten: G-krachten, (des-)oriëntatie, black/red-out.

 

- Spin: een toestand waarin het vliegtuig overtrokken is, waarbij het rolt, giert en stampt. Spin entry en spin recovery zijn het belangrijkst. Een developped spin kost een aantal slagen, maar dan moeten we ook weer steeds terugklimmen naar een veilige hoogte, dus terwille van de tijd en leereffect doen we maximaal twee slagen.

 

- Aileron roll: een 360 graden rol om de langsas door volledige aileron uitslag. Door alleen aileron uitslag te geven kom je wel “rond”, maar als je weer op aanvangshoogte en -richting wil uitkomen, is ook coördinatie met hoogte- en richtingsroer nodig. Verder is het een eenvoudige en vriendelijke beweging, je blijft met 1G in je stoel zitten. Op youtube Bob Hoover opzoeken, die tijdens deze manoeuvre een glas ice-tea inschenkt!

 

- Looping: ook een 360 graden roll, maar dan in de vertikaal. Hierbij duiken we dan eerst wat snelheid aan, om vervolgens de knuppel aan te trekken en “prettig-in-je-stoel” te worden gedrukt. Ook hier kom je dan rond, maar met vol vermogen en snelheden die van zo’n 130kts en +3G bij entry naar 60kts en +1/2G “over-the-top” gaan, zul je ook hier weer hoogte- en richtingsroer en aileron moeten coördineren. Ook leer je waar te kijken als je alleen maar “blauw” ziet en hoe om te gaan met de G-krachten.

 

- Combinatie van elementen. Als er nog tijd over is zullen we de roll en looping combineren in de “Cuban Eight”, een verticale 8, waarin we in een 45 graden downward leg na de eerste looping 180 graden zullen rollen, om dan weer een looping te maken.