Safety bijeenkomst

Inschrijfperiode
zondag 28 januari 2024 t/m zondag 10 maart 2024
ACZ clubgebouw

Op deze Zondagmiddag word een bijeenkomst georganiseerd  door ons clublid en instructeur, Eric Schoenmaker.

Het onderwerp is Safety:

Safety lezing ACZ

In de luchtvaart wordt steeds meer aandacht gegeven aan de ontwikkeling van COMPETENTIE-training.

Competentie is de combinatie van Skill, Knowledge en Attitude. Je kan competent worden door talent en/of ervaring maar in onze complexe wereld met de eisen van efficiëntie, effectiviteit en veiligheid kunnen we niet vertrouwen op talent of wachten tot ervaring is ontwikkeld. We zullen het dus moeten trainen.

Vroeger lag de focus van de praktische vlieglessen op het ontwikkelen van SKILLS, de theorielessen op het bijbrengen van KNOWLEDGE en viel ATTITUDE onder de noemer van “Goed Vliegerschap”.

Tegenwoordig worden deze componenten gecombineerd zowel tijdens training als bij de checks in de simulator en tijdens de normale vluchtuitvoering.

De noodzaak is ontstaan na een aantal incidenten en ongevallen waarbij de complexiteit dusdanig was dat het volgen van de procedure of checklist niet hielp. Daarnaast kan je niet iedere denkbare of ondenkbare situatie, zogenaamde “Black Swan Events”, trainen. De ontwikkeling van de juiste competenties geeft de vlieger een soort “tool-box” om zelfs onverwachte en mogelijk levensbedreigende situaties op te lossen.

ICAO en EASA onderscheiden de volgende competenties:

1. Knowledge
  2. Flight Path Management – Manual
  3. Flight Path Management – Automation
  4. Application of Procedures
  5. Communication
  6. Leadership and Teamwork
  7. Problem Solving and Decision Making
  8. Situation Awareness
  9. Workload Management

We zullen op 10 maart een aantal van deze competenties de revue laten passeren door het delen van ervaringen en kijken hoe we er een praktische invulling aan kunnen geven.

Mochten jullie ervaringen en/of vragen hebben die op bovenstaande competenties betrekking hebben, stuur me dan een mailtje, zodat we een interactieve bijeenkomst kunnen hebben. Hierbij geldt het “Just Culture” principe: No Naming, Blaming en Shaming. Het gaat er om WAT is er gebeurd, je gaat op zoek naar de feiten, WAARDOOR heeft het kunnen gebeuren, wat waren de oorzaken, HOE kunnen we voorkomen dat het nog een keer gebeurt, welke lessen trekken we eruit en WIE het heeft gedaan is niet interessant.

Graag tot 10 maart,

Eric Schoenmaker.